Mesiac: september 2013

Nad oblakmi (alebo to bolo „na juh“?)

Po stopách Wandy sa 26.09. do 14. decembra 2013

2013

Dva dni v Zhongdian, ktorý sa teraz volá Shangri-la

Sme hotoví, Caren, Wolfgang a Lore (CaWoLo) dorazia do hotela takmer v rovnakom čase ako my okolo 10:00 a na večeru rovno zasneží Uli.

Apopos Essen: Je čas, aby sme nasadli na bicykle. Na rozdiel od tibetského srdca je jedlo v Zhongdian, ktoré tradične patrí do tibetskej sféry vplyvu, celkom príjemné a veľmi bohaté.
Či už je to vyprážaná jaka šunka, Maultaschen (momos), s mäsom alebo bez mäsa, vyprážaný syr s cukrom. A žiadne zatuchnuté jačie maslo široko ďaleko! Tibeťania sa v tejto oblasti usadili po celé storočia a hospodárili a žili v impozantných farmárskych domoch s obrovskými drevenými stĺpmi a hlinenými stenami. Jačie maslo nezanikne a jačmeň mletý na vysokej náhornej plošine Tschampa často nie je len núdzovou dávkou, ale aj hlavnou stravou, je len jedným z mnohých spôsobov, ako sa nasýtiť.

Stále to však nie je raj. S premenovaním v Shangri-la, mystickej krajine z románu Jamesa Hiltona „Lost Horizon“, v ktorej západný a východný spôsob života a filozofia vstupujú do ideálnej syntézy, prišli turisti. Ale aj stavebné žeriavy, anonymita, disneyfikácia.

Napriek tomu všetkému sme prežili dva úžasné dni v Zhongdian/Shangri-la. Bicyklujeme k impozantnému kláštoru Songzanlin za bránami mesta, ktorý bol v posledných rokoch rozšírený, kúpeme sa v horúcich prameňoch, žasneme nad bujnými lúkami enciánu a závidíme posvätné zvieratá vo svätom chráme Hein v chráme Ringha. A pochutnajte si na miestnej kuchyni medzi šunkou Aak a tibetským hotpotom.

Je teda čas, aby sme nasadli na bicykle (spomenuté na začiatku!)

Zajtra nás čaká 3 650 metrov vysoký priesmyk!

Wasp alert

Pomaly sa blížime k bodu, ktorý dal našej túre meno. Tu Yu Veľký nechal svojho volského barana vraziť do skál, aby mali yangzi voľnú ruku a mohol nerušene odtekať, takže ľudia už nemuseli trpieť neustálymi záplavami. Je to tu rozhodne hornatá oblasť, ale presne tak sa nám to páči. Dnešná trasa je len o niečo kratšia ako včera, ale hory sú o niečo strmšie. Vosy v tejto oblasti momentálne nie sú dobré v jedení čerešní a v posledných dňoch sa objavili správy o útokoch a o ľuďoch vyžadujúcich ošetrenie v nemocnici. V Číne majú ľudia vždy obavy o blaho svojich zahraničných priateľov, a preto je miestny úradník pre cestovný ruch ráno na podložke a dáva nám pokyny. Mali by sme byť vždy opatrní, nedotýkať sa žiadnych osích hniezd a ísť vôbec ďalej. Ak nás aj tak bodne, Xiao Yang už chytil do ruky nádobu s octom a tiesňové číslo. Našťastie ich nebudeme potrebovať. Už nevidíme žiadne hniezda a niekedy v najbližších dňoch si v niektorej hotelovej izbe zabudnem ocot.

Xiao Yang si nájde útulné miesto aj pri najstrmšom výstupe a my si môžeme svoje banány pochutnávať pod skalami milencov. Vedievala sem stará soľná cesta a naše cieľové mesto Wuxi je dodnes známe ťažbou soli. Ľudia sa zjavne v poslednej dobe snažia rozvinúť trasu pre cestovný ruch a na ceste stavajú malé turistické miesta alebo vyhliadky, ktoré by mohli byť dobrým miestom na odpočinok. To však tiež znamená, že aj v najtemnejšom kaňone musíte byť pripravení pózovať pre skupinový obraz s cudzincami.
Na vrchole priesmyku alebo krátko nato na vyhliadkovej plošine sú opäť sušienky, potom prudký zjazd (pomaly mi dochádzajú adjektíva) cez 25 km a dole v doline sa všetci zhromažďujeme, aby sme za živej účasti miestneho obyvateľstva popíjali svoju rezancovú polievku.

Pečivo

Na streche sveta, 24. september do 20. októbra 2013

Zatiaľ sa nám všetkým celkom darí, príznaky nadmorskej výšky sú obmedzené. Chôdza po schodoch je trochu nepríjemná, takže dnes sme vždy zostali blízko pri zemi, najskôr sme boli u svätyne svätých každého Tibeťana: chrámu Jokhang, ktorý vás skutočne ohromuje. Samotný chrám a jeho poklady nedostanete veľa, pretože je taký plný, ale vo vzduchu je tu energia. Tibeťania pochádzajú zo všetkých smerov, aby boli v Jokhangu, z Khamu, z Amda, zo západného Tibetu alebo zo severných tibetských stepí. Väčšina návštevníkov sú pútnici a túlia sa po stenách chrámu, úctivo sa dotýkajú toho, čo môžu, a mumlajú svoje mantry, vyzerajú veľkými očami. Mnohí sa poklonia pred chrámom. Teraz nie sme skutočne jediní západniari v Lhase, ale pre väčšinu týchto pútnikov z najodľahlejších oblastí sme stále zvláštni, čo vytvára kurióznu a zábavnú atmosféru.

Kora okolo Jokhangu, teda rituálne obchádzanie, je skvelá na zastavenie a nakupovanie. Vybavili sme sa na našu skvelú cestu, ktorá sa začne skutočne zajtra. Čajovne sme si dnes uctili dvakrát, to sú pravdepodobne miesta, kde možno tibetský život prežiť najpohodlnejšie. Naša druhá návšteva čajovne bola počas prvej malej skúšobnej prehliadky, kolesá fungujú hladko a nie sú dôvodom na obavy. Večer sme si dali opäť vynikajúce sečuánske jedlo a potom sme šli do cukrárne. Sme pripravení.

Deň vo výklade

Aj keď sa nechceme stretávať na raňajkách skôr ako o deviatej, som skoro skoro. Kde sme, kedy budeme pokračovať, je už používaná kuchyňa - na trekovú rutinu som si už zvykol.
Pomaly sa stmieva a z miestnosti vidíte Lugské jazero a prvých turistov, ktorí čakajú na východ slnka. Aby sme dovtedy strávili čas, fotíme priamo pred našim oknom, pretože tam kvitnú také nádherné kvety a vhodné pozadie poskytuje drevená značka „Panorama Hostel“.

"Je to ako vo výklade," reptá Astrid, keď sme sa konečne stretli na raňajkách. Kvôli chladným ranným teplotám sa rozhodneme proti palacinke a rezancovej polievke, ktorú popíjame v pýchovej sečuánskej reštaurácii. Claudia mala pred niekoľkými rokmi skúsenosť, že jedlo sa v Číne často berie v zimných bundách a s čiapkami, šálmi a rukavicami.

Na prehliadke plavby loďou na Hadí ostrov sa opäť zahrejeme nie preto, že musíme veslovať (staršie ženy oblečené v krojoch a mladí muži s čiapkami to robia), ale preto, že cez deň teploty rýchlo stúpajú - koniec koncov, sme vo výške okolo 2 600 m. „Z dôvodu nadmorskej výšky sú väčšinou turistov mladí ľudia a mnoho starších ľudí sa trochu bojí, že to nezvládnu,“ hovorí Lucy. Vzhľadom na nie celkom dokončené ušľachtilé hotelové hrady by ma zaujímalo, či si mladí Číňania budú môcť toto miesto ešte o pár rokov dovoliť.

Oddychový deň pri jazere trávi každý inak a večer sa opäť stretávame pri ohnisku, ktoré sa tu ponúka ako zmes grilovania a horúceho hrnca. Miesto je zaplnené do posledného miesta a atmosféra je dobrá. Skutočnosť, že z polievky vychádza štvrtá alebo piata kuracie hlava, po ktorej nasleduje niekoľko pazúrov, sa musí akceptovať.

Klebety o káve

Musím sa opäť spýtať Xiao Yang, či posledná skupina vypila toľko kávy. Vždy ho musím poslať von a zaobstarať si nový veľký rodinný balíček. Je tam všade - na raňajky, na obed, počas malej kioskovej prestávky na cestách. A beda, že som to zabudol - tváre, pohľad na smútok. Nemôžete poprieť našej skupine zdravé športové ambície. Konečné výsledky dennej etapy sú vždy vyžadované s dôrazom a precízne porovnané s časmi sprievodcu zo skúseností China By Bike. Ale pokiaľ ide o osvojenie si čínskych raňajkových návykov, už som mal účastníkov, ktorí boli tvrdí. Našťastie si **** instantná káva už našla cestu do najodľahlejších oblastí čínskeho srdca a tak máme vždy slamku, ktorú môžeme zachrániť, keď je raňajkovú oblohu opäť pokrytú sivými mrakmi.

Ale späť k štatistikám. Dnes to bola kráľovná etapa, t. J. 119 km s dobrých 1 500 metrov nadmorskej výšky, smerná hodnota 8 hodín čistého času jazdy. Mali sme 6:30 hodín. Aby to neznelo tak nepravdepodobne, dajme si to na pravú mieru. Na začiatku sme teda mali o 6 km menej, pretože sme to už mali najazdené deň predtým a nakoniec nám chýbalo asi 200 výškových metrov. Ani ja neviem, kam išli, a nevidel som nikoho, kto by skrátil. Odborne sa v takýchto prípadoch vždy hovorí o chybe merania, ale možno to bola jednoducho káva a tak rýchlo nás dostala. Inak sme dnes mali opäť skvelé počasie, skvelú scenériu, príjemné stúpanie a 25 km zjazd s láskyplne zelenými cestami (striedajú sa bambus a palmy).

Páči sa mi to:

Lhasa ako to spieva a smeje sa

Na streche sveta, 24. september do 20. októbra 2013

Och, drahý, rovnako ako na poslednom obrázku nižšie sa teraz cítim, ale teraz sa píše blogovanie. Po včerajšej krátkej a nie tak skvelej noci nesmieme zabudnúť na nadmorskú výšku, celý deň a pár pohárov Erguotou.

Je tu pekne s tibetskými Hutzelweibchen, ktorí robia svoje kolá a svoje modlitebné kotúče, ale tiež si môžete zúfať, koľko Lhasy je absorbované zo všetkých strán. Výhľad na Potalu zo strešnej terasy hotela teraz takmer blokuje nudné nákupné centrum a všade sa šíria nové každodenné budovy. Čínsky turistický priemysel prichádza parným valcom, čo je spôsobené aj tým, že čoskoro bude štátnym sviatkom, hlavnou cestovateľskou sezónou. Nič proti čínskym turistom, sme súčasťou rovnakého problému, ale Tibet bude v určitom okamihu organizovaný iba Číňanmi pre čínskych turistov.

Potala bola dobre naplnená. Budova je rovnako pôsobivá ako len máloktorá iná, mystická, temná a opradená legendami. Vo vnútri jeden poklad za druhým. Potom sme si však položili otázku, o čom to bolo: ako sa celý ľud mohol tak prirodzene dať do služieb svojich lámov so všetkou svojou prácou a celým svojím životom. Bolo by to pre nás pochopiteľnejšie bez všetkého tu bohatstva, hlavne viac budhistického. Všetko nie je také jednoduché, všetko nie je také čierne a nie také biele.

Ale teraz je tiež dobrý, pretože aj keď to tak teraz neznelo, bol to zaujímavý a dobrý deň za pekného počasia. Poobede bolo vlastne iba skrutkovanie a večer tibetská večera. Zajtra si dám najskôr vyčistiť smoking, to je prvý návrh na bielizeň, ktorú je možné nechať v hoteli Yak v Lhase.

Páči sa mi to:

„Už sme v rozprávkovom lese?“

19 km, bahno napriek slnku, 859 m stúpanie, 978 m klesanie, túra zo Zhuangzi do Yongning a presun k jazeru Lugu

žiada Wolfganga do pretrvávajúceho ticha. Stále poznám les z minulého roku, ale som opäť očarený. Či už to sú lišajníky, ktoré visia zo stromov a fúkajú ich vietor, borovicové šišky veľkosti dlane alebo jasné lúče svetla, ktoré občas preniknú do hustého lesa, to presne povedať nemôžem. Je to tu len trochu mystické.

Pri prechode cez potok sa mágia, aspoň pre mňa, alebo lepšie povedané, náhle zastaví. Teraz ma voda magicky priťahuje. S množstvom vody v topánkach som sa motal okolo takmer 3 600 m, na „vrchole“ našej túry. Zostup sa stáva čoraz viac šmýkačkou a jeden alebo druhý sa šmýka na hlinitej pôde. Našťastie sa okrem pár špinavých spodkov nič nestalo. Kráčame tak sústredení (dokonca aj cez zablatené dediny Yi), že blížiacu sa civilizáciu si najskôr nevšimneme.

Najprv ulica, potom doprava, prvé domy a zvyšujúci sa hluk, sme sa dostali na koniec svojich trekových dní. Čas mi bleskovo ubehol a po dobrej sprche a umytí som mohol ešte pár dní vydržať.

Yongning-Neustadt je nenápadný a triezvy, keď prichádzate z hôr. Veľmi sa mi páči staré centrum dediny s tibetským budhistickým chrámom. Mních je natoľko láskavý, že nám odomkne veľkú modlitebňu a Babsi nám môže povedať o budhizme aspoň toľko, čo miestni mnísi.

Je čas poďakovať sa „našim vodičom“ za nekomplikovanú a zdvorilú podporu. Ľudia, zvieratá a batožina dorazili na miesto určenia zdraví a zdraví a dozvedeli sme sa veľa informácií o krajine a jej obyvateľoch. Po povinnom „Ganbei“ (na zdravie alebo „vyprázdnite pohár“) a skupinovej fotografii sa sprievodcovia na koňoch vydajú na cestu späť za dva dni. Prajeme vám bezpečnú cestu a zdravý návrat domov.

Nie je neobvyklé, že sa do „chlebíka“ zmestilo deväť Číňanov. Počas polhodinovej jazdy k jazeru Lugu sme otestovali, že osem západniarov a jedna Číňanka to zvládnu. Batožina sa nesie na streche, ako je to pre krajinu typické. Vodiča spoznávam a som rád, že vymenil svoju starú hrkálku za nové vozidlo.

Pri jazere Lugu sme odmenení miestnosťami na promenáde. Ale po dni sme príliš unavení, aby sme si to užili a čoskoro padneme do postele.
[nggallery />

Medzi horami

Ankang znamená niečo ako „mierumilovný a zdravý“. Aké vhodné, pretože včera sme tu mali deň odpočinku a mohli sme si trošku menej času vziať na starosť o rany. Mesto si doprialo modernú promenádu ​​a my stúpame po obnovenom mestskom múre a okamžite cítime svoje ťažké nohy. Realita je tu trochu pozadu za plánovaním, pretože môžeme objaviť maximálne tri z piatich mestských brán zakreslených v mape mesta. Ale to nevadí, na malú prechádzku to vždy stačí. Každý potom môže využiť popoludnie podľa svojho želania.

S dosiahnutím rieky Han sme za sebou nechali aj pohorie Qinling, a preto si môžeme predstaviť seba v južnej Číne. Prvé ryžové polia sme už videli. Dnes opäť opúšťame Ankang a zdolávame ďalšie pohorie Dabashan. Čaká nás veľa hôr, veľa lesa, útočisko čínskych liečivých bylín a vysoká biodiverzita. V susednej Shennongjia je vraj stále aktívny Číňan Yeti (ak chcete získať nápad, môžete si vygoogliť the). V určitom okamihu bude Yangzi čakať za horami.

Od dnešného dňa môžeme konečne vybaliť opaľovací krém a všetko podľa plánu - čínska správa o počasí v súlade s počasím a my v súlade so svetom. Iba koordinácia dnes zostáva trochu želaná. Za normálnych okolností sa naša skupina v priebehu dňa trochu rozpadne, ale v určitom okamihu tam Xiao Yang stojí so svojim podporným autobusom, okolo ktorého sa všetci zhromažďujú, a hrá svoju obľúbenú hudbu v okolí. Dnes sa príliš ponáhľal, aby dobehol vedúcu skupinu, a prešiel okolo všetkých bez toho, aby si to uvedomoval. Potom ho prekvapilo, že nikto nebol v dohľade a pravdepodobne jazdil ešte rýchlejšie. Väčšinou sa s ním a navzájom stretávame každých 15-20 km, dnes to muselo byť takmer 40, kým boli opäť všetci spolu. Tesne pod posledným priesmykom, kde nás už dlho v zadnej časti poľa čakali ostatní. Xiao Yang potom stál asi o 500 m ďalej dole a stále premýšľal, kam ideme.

Pretože je táto oblasť známa aj pestovaním čaju, navštívime čajovú plantáž krátko pred príchodom na miesto pódia. Naša posledná skupina tu mohla žiť, ale bohužiaľ sme už neboli. Hotel zjavne nie je úplne obsadený, ako sa pôvodne predpokladalo, ale je skôr odpísaný a už viac nie je ubytovaný pre hostí. Aspoň si urobíme prechádzku po areáli a potom ochutnáme miestny čaj, ktorý ako tak často musí prijať hanebnú porážku. Po prvom dúšku siahne polovica skupiny po instantnej káve.