Je India príliš ťažká na cestovanie? Vlastný experiment

Chaos v Dillí: chodci sa preháňajú medzi trúbiacimi tuk-tukmi a rikšami v úzkych uličkách, kde pre napájacie káble nevidíte oblohu

samočinný

Zdroj: Martin Lewicki

Autobusy s dronmi z Bollywoodu, necitliví horskí vodcovia, útržky v chráme: cestovanie po Indii po vlastných je skutočným dobrodružstvom, najmä pre začiatočníkov. Náš autor čelil výzve.

Chcel som konečne spoznať Indiu - a zbaviť sa predsudkov: mala by byť hlasná, chaotická, nehygienická, posiata a nebezpečná. Priatelia ma varovali: „India je vyčerpávajúca!“ - „Ach, preháňajú to“, pomyslel som si a rezervoval som si letenky do Dillí, aby som štyri týždne cestoval krajinou bez výhrad a otvorenia novým kultúrnym zážitkom. Potom ma však India iba vytrúbila.

Šesť hodín ráno, príchod do Dillí, slnko idylicky vychádza na obzore. Je stále ticho a opustené, vzduch je znesiteľný. Rozhodol som sa, že si svoj hostel v metropole nájdem sám, namiesto toho, aby ma taxikári odtrhli.

V metre ma úplne prekvapuje vysoký štandard: bezpečnostné kontroly pri vstupe, dokonalá čistota, anglické oznámenia, lístky sú pohodlne dostupné pri pulte alebo v automatoch. Vrátane „drahého“ letiskového expresu do centra mesta, platím ekvivalent 80 centov. Bežná jazda metrom stojí asi polovicu - vrátane klimatizácie vo vagónoch. Berlínske metro tam vyzerá staro.

Varovaní pred vytrhnutiami vodičov tuk-tukov

Vystupujem na juhu Dillí s pevným úmyslom urobiť si 15 minút chôdze sám - bez tuk-tuku. Nie je to také ľahké, pretože hneď pri východe z metra vodiči bojujú o každého zákazníka, najmä zahraničných turistov.

Varovali ma pred mnohými výtržnicami vodičov: Tvrdili by, že hostel už neexistuje, a namiesto toho by ma odviezli do iného ubytovania alebo do pochybnej „turistickej kancelárie“, kde vyberajú províziu. Okrem toho by som sa musel zjednávať, prvé spomenuté cestovné je zvyčajne dvakrát vyššie ako obvykle.

Radšej skúšam šťastie pešo, s výtlačkami Máp Google a množstvom otázok. Hlúpe, že tu nie sú žiadne názvy ulíc a že som sa vydal nesprávnym východom z metra. Zmätok sa zvyšuje.

Miestni sa mi snažia pomôcť, ale posielajú ma striedavo opačným smerom. Nakoniec sa spolieham na svoj smerový smer a ešte stále nájdem hostel - po hodine.

Doprava v Dillí je zúfalá

Toľko príjemná časť mojej päťdňovej návštevy Dillí. To, čo nasleduje, ma postupne oberá o posledné nervy. Samotné podnebie: 35 stupňov plus znečistenie ovzdušia. Výlety do mesta sa stávajú mučením. Ráno a večer pred zotmením sú iba krátkodobé okná, ktoré sú znesiteľné. Okrem toho je tu nepríjemný zápach - hnilobný odpad, zápach moču.

Ale to nie je najhoršie. To, čo ma posúva k mojim limitom, je premávka. Milióny tuk-tukov, rikše na bicykli, mopedy, autá, chodci, psy a samozrejme posvätné kravy vytvárajú chaos a hluk, ktorý ma úplne vyčerpáva. Ako chodec takmer neexistujú chodníky, ktoré by degenerovali do trvalej dopravnej prekážky, ktorú by si ctili zo všetkých strán.

Roh patrí do Indie ako kari. Je to všade. Ak môžete, kúpte si zariadenie so zvlášť prenikavým zvukom, s melódiou alebo ohlušujúcou hlasitosťou - čisté šialenstvo. V Indii som si uvedomil, že moje uši nie sú vyrobené pre tento trúbiaci národ. Nakoľko som sa za štyri týždne snažil zvyknúť si, zlyhal som.

Útek do štátu Himáčalpradéš

Chcel som len vystúpiť z Dillí a uchýliť sa na chladnejší sever, v štáte Himáčalpradéš. Izraelský batôžkár odporúčal McLeoda Ganja na úpätí Himalájí - miesta exilu pre dalajlámu, ktorý tam žije od chvíle, keď v roku 1959 utiekol z Tibetu.

Zarezervoval som si nočný autobus za rovných dvanásť eur. Celú noc samozrejme trúbil. Bez mojich pevných silikónových štupľov do uší by som tento výlet neprežil. Ale ani oni ma nedokázali zachrániť pred burácajúcou bollywoodskou hudbou, ktorá burácala autobusom pol hodiny, aby ťa zobudil o šiestej ráno. Aspoň potom mi bolo jasné, že ľudia v tejto krajine úplne inak vnímajú objem.

Zdroj: SVETOVÁ infografika

Deväť hodín ráno, príchod do Dharamsaly. Odtiaľ to už bola polhodinová cesta regionálnym autobusom do McLeod Ganj. A potom polhodinová prechádzka do susednej dediny Bhagsu Nag, kde bol môj hostel konečne na neskutočne strmom kopci. Keď som sa pozrel zo strešnej terasy na zelené hory na úpätí Himalájí, všetky ťažkosti a muky boli zabudnuté. Bolo to úchvatne krásne.

Vlastne som chcel relaxovať, meditovať, cvičiť jogu a vymieňať si nápady s inými turistami, ktorí tu žijú. Ale krátko po mojom príchode som stretol Júliusa z Regensburgu. Práve si u horského vodcu rezervoval trojdňovú horskú túru v Himalájach vrátane nocľahu v stane a stravy za rovných 50 eur. Tomu som neodolal a rozhodol som sa pridať.

Horská turistika bez milosti

Nasledujúce ráno sme začali: od približne 1800 do 4300 metrov k známemu priesmyku Indrahar a späť. Keď som uvidel malého mladíka v teplákovej a športovej obuvi, netušil som, že nás zo všetkých ľudí prevedie horami. Ale urobil. Bohužiaľ, neovládal takmer žiadnu angličtinu a mohol nám povedať niečo málo o sebe a o krajine okolo nás. O to lepšie dokázal vybičovať naše prihrávky.

V Berlíne ľahko behám dvanásť kilometrov v kuse, pravidelne chodím do posilňovne a nachádzam sa v relatívne dobrej kondícii. V mladosti som behal maratóny a triatlon. Ale Julius a Abu, obaja majú 21 rokov, sú asi o polovicu mladší. A musel som to cítiť.

Sprievodca Abu prenasleduje nositeľov džínsov po Himalájach - tu je mučený usmievavý autor (r.) A jeho spoluobčania z Regensburgu (v strede)

Zdroj: Martin Lewicki

Abu vyletel hore kamenistými horskými priechodmi, ktoré nemali nič spoločné s klasickými turistickými chodníkmi. A to bez zrnka potu. Július sa potil ako blázon, ale nechal horu bez problémov prejsť špirálou.

Iba ja, ktorý sa teraz viac venujem pôžitkom ako konkurencii, ma už omrzelo: „Je to závod? Sme pod časovým tlakom alebo prečo to musíme uponáhľať? “Spýtal som sa Abu. Samozrejme nebolo treba sa ponáhľať. Abu spomalil tempo, ale stále som bol zadýchaný.

Pripomienka múk v Himalájach

Riediaci vzduch mi nevyhovoval. Tiež som ľutoval, že som dodržal odporúčanie nosiť dlhé nohavice. Cez deň bolo na jasnom slnku 25 stupňov a jediné, čo som mal so sebou na výlete, boli úzke rifle.

A tak som pri každom kroku cítil, ako moje stehná bojovali nielen s enormným sklonom, ale aj s nepoddajnými švami a vláknami úzkych nohavíc. Dokonca aj dnes ma kŕče stehná, keď vidím tieto rifle, v bolestných spomienkach na agóniu, ktorú mi spôsobili v Himalájach.

Tu sa to stalo: po obede na horskej stanici „Triund“ autorovi prestalo hrať žalúdok

Zdroj: Martin Lewicki

Dodnes sa môj tráviaci trakt v Indii držal prekvapivo dobre. Po obede na horskej stanici „Triund“ vo výške asi 2 800 metrov, asi dve hodiny od dnešného cieľa, som to nakoniec dostal, obávaná gastrointestinálna nevoľnosť.

Našťastie som mal pri sebe drogu, ktorá rýchlo zaberala. Ale cítila som sa len ochabnutejšia. Nejako som sa dostal cez noc do „Snowline Cafe“. Na konci dňa môj krokomer prečítal 14 kilometrov a 357 poschodí.

Ajurvéda ako odmena za ťažkosti

Na druhý deň ráno sme vyrazili o štvrtej ráno, s niekoľkými sušienkami v žalúdkoch, v tme, cez vlhké skaly a s jednou baterkou. Július bežal prvý, Abu v strede, ja na konci. A tak Abu žiaril niekedy dopredu, aby Július videl cestu a niekedy dozadu pre mňa.

Žiaľ, zvyčajne mi nasmeroval svetelný lúč priamo do očí, takže som na pár sekúnd oslepol. Stehná horeli deň predtým, telo bolo unavené nedostatkom spánku.

A potom je tu výšková choroba, ktorá môže nastať, ak stúpate príliš rýchlo z približne 2 500 metrov, ak nie ste vôbec aklimatizovaní, ako ja. Pre Abu to však nebol problém.

O šiestej ráno prišiel čas. Asi v 3500 metroch (Zugspitze je vysoký 2962 metrov) v blízkosti jaskyne Lahesh, nad hranicou stromov, kde sa pred nami týčili iba kamene a skaly, som už nemohol. Bol som vyčerpaný fyzicky aj psychicky.

Odtiaľ by to bolo takmer päť hodín na vrchol, z ktorého by sme potom museli opäť klesať 1000 metrov. To pre mňa nebolo možné. Bolo tiež jasné, že Abu a Július sa bezo mňa pohnú ďalej a že budem musieť kráčať späť na nočnú stanicu sám. Napriek tomu som bol prepustený a šťastný, že som mohol zostúpiť svojím vlastným tempom.

O deň neskôr som stretol v ubytovni opäť Júliusa. Dotiahol to na vrchol s Abuom. Abuovou prvou reakciou bol pohľad na hodinky a komentár: „Dobrý čas!“

Július povedal, že keď sa dostal hore, bolo mu do plaču. Aj on išiel na svoju fyzickú hranicu a nikdy predtým nezažil nič také namáhavé. Potom sme si obaja dopriali masáž, pretože ajurvédske procedúry s teplým olejom patria k tomu najlepšiemu, čo si v Indii môžete dať.

Duchovné veci sú súčasťou cesty do Indie

V Himalájach som sa dozvedel, že s horami sa už asi nebudeme kamaráti. Stále som však chcel zažiť niečo duchovné. Aj keď nie som vnímavý k náboženským rituálom, sú súčasťou skutočnej cesty do Indie. A tak som odcestoval do Pushkaru, malého mesta pri rovnomennom svätom jazere, pútnického miesta pre hinduistov, ktorí sa tu umývajú v chráme Brahma a modlia sa za príbuzných.

Aké posvätné miesto je zrejmé aj zo skutočnosti, že akákoľvek konzumácia drog je zakázaná, dokonca aj alkohol je absolútnym zákazom. Vlastne. Príťažlivosť zakázaných sa tu javí ako obzvlášť veľká, pretože Backpackers, ktorých som poznal, našli spôsoby, ako sa môžu každý deň opiť. A tiež bolo pre nich ľahké dostať sa k iným drogám, aby získali veľmi osobné „duchovné“ zážitky na svätom jazere Pushkar.

Jedného večera som mal pocit, že som konečne dorazil do Indie. Trochu som cestoval, mal som dobré aj zlé skúsenosti a bol som teraz uvoľnenejší. Išli sme k jazeru s ďalšími backpackermi, chceli tam v skupine hrať na bicie.

Keďže som úplne nehudobný, namiesto toho som fotografoval scenérie. Zrazu sa objavil muž, vložil mi do ruky kvetinový kvet a chcel ma vziať k jazeru, aby som ho položil na vodu. Už som počul o tomto rituáli a hovoril som si: „Prečo nie?“

Zlý ošklbať pamiatky

Cestou k jazeru mi vysvetlil, že je kňaz, a pýtal sa na moju rodinu a mňa. Keď sme prišli k vode, sadli sme si. Požiadal ma, aby som zopakoval jeho výroky v hindčine a modlil sa za moju rodinu týmto spôsobom. Aj keď som si myslel, že je hlúpe povedať niečo, čomu som nerozumel, nechcel som pokaziť tento malý duchovný zážitok.

Dráždilo ma, až keď sa slová euro a dolár občas vyslovili v modlitbe. A potom nastal čas: mal som pre seba, svojho brata, matku a otca dať dar na chrám - v eurách alebo dolároch.

Dávať kvety do vody je pekný rituál - nemusíte však za to nevyhnutne platiť

Zdroj: Getty Images/Matilda Delves

Nemohol uveriť, že nemám pri sebe nijakú cudziu menu. Trochu smutne potom požiadal o indické rupie: 1 000 (12 eur) na osobu. To je v Indii veľa peňazí, stačilo mi to, aby som tri dni jedol dobré jedlo. Očarujúci rituál sa zrazu zmenil na tvrdé rokovania.

Keďže som nemal v úmysle zaplatiť nič za to, že som do vody vložil kvet, bol som na nervy. Najviac ma hnevalo, ako kňaz svojím dominantne náročným spôsobom využil môj okamih relaxácie. Nakoniec som za celú túto akciu symbolicky zaplatil pár eur. Bolo mi to jedno. Cítil som sa však zaskočený, využitý a zmanipulovaný.

Na svojej ceste som sa pokúsil zapojiť do činnosti miestnych obyvateľov, stretnúť sa s nimi otvorene a bez predsudkov. Došlo k príjemným stretnutiam, ako napríklad k tomu s dvoma mladými indiánmi zo strednej triedy, ktorí dovolenkovali v Goe. Na mopedoch sme spolu objavili nádherné pláže krajiny. Nespočetné množstvo indiánov, ktorí ma požiadali, aby som si s nimi urobil selfie, boli tiež zdvorilí.

Ako zahraničný turista sa, bohužiaľ, často stávate potenciálnou obeťou pri každom pohľade. Ak sa ocitnete v konverzácii, môžete sa ocitnúť v odtrhávacej slučke.

Vykúpenie v Zlatom chráme v Amritsare

Po skúsenosti s Pushkarom som sa nasýtil náboženských miest. Ale potom som počul o Zlatom chráme v Amritsare. Je to najvyššia svätyňa sikhskej náboženskej komunity. Chrám je celý vyzdobený zlatými listami a obklopený vodou. Celý súbor je zase vo veľkom, nablýskanom bielom palácovom komplexe. Pred odchodom na opaľovanie do Goa som teda odbočil na Amritsar.

Zlatý chrám v Amritsare, najvyššia svätyňa sikhov, je veľmi populárny

Zdroj: Martin Lewicki

Tádž Mahal je úchvatne krásny, ale Zlatý chrám predstavuje úplne iný zážitok, pretože je to náboženské pútnické miesto. Špeciálna vec: Nielen veriaci, ale všetci návštevníci môžu zostať a jesť až tri noci zadarmo. Sikhovia spia na podlahe v celom chrámovom komplexe.

K dispozícii je malá spoločenská miestnosť s matracmi pre zahraničných turistov. Stravovanie sa koná na podlahe v obrovskej jedálni, kde sa každý deň podáva okolo 60 000 vegetariánskych jedál. Malé dary a pomoc pri umývaní riadu sú vítané a samozrejme vhodné.

To, čo sa ma tak dotklo, nebol len neskutočne krásny komplex so Zlatým chrámom, ktorý keď sa v noci osvetľoval, ešte veľkolepejšie svietil nad vodou. Bola to oveľa viac pohostinnosť: všetci sú tu vítaní, bez ohľadu na to, odkiaľ pochádzajú alebo kto sú.

Všetci jedia spolu na podlahe a zdieľajú to isté jedlo - nerozlišuje sa medzi bohatými a chudobnými. Pokojná a tolerantná atmosféra, prenocovanie a spoločné jedlo na mňa urobili hlboký dojem. Konečne som mohol uzavrieť mier s Indiou.

Relaxuje na jednej z mnohých pláží v Goe - ak hľadáte, nájdete tu aj málo navštevované

Tipy pre začiatočníkov

Vstup: Do Indie sa vyžaduje vízum. Elektronické vízum vás oprávňuje na pobyt v dĺžke 60 dní, aby ste si mohli podať žiadosť na indianvisaonline.gov.in.

na zdravie: Predtým vyhľadajte lekársku pomoc a očkovanie, napríklad proti cholere. Probiotická kúra pred cestou pomáha predchádzať hnačkám. Pri jedle buďte opatrní, aj keď India je kulinárskym rajom najmä pre vegetariánov a vegánov: nejedzte nič na ulici, vyhýbajte sa mäsu, rybám, morským plodom, surovým potravinám a kockám ľadu. Vždy jedzte čerstvý jogurt, ktorý sa podáva napríklad k skvelému obedovému menu „Thali“. Slúži ako prírodné probiotikum.

Doprava: Rezervujte si lístky na vlak skôr, najlepšie niekoľko týždňov vopred, aby ste si zaistili miesto alebo miesto na spanie. Praktická je webová stránka makemytrip.com, ktorá je k dispozícii aj ako aplikácia pre smartphone. Cesta autobusom je lacnejšia a lístky dostanete aj v krátkom čase, napríklad cez redbus.in. Spacie autobusy majú rôzne triedy, najlepšie sú „Volvo Sleeper“. Spacie kabíny sú však zvyčajne príliš krátke pre vysokých cestujúcich.

Komunikácia: Na mieste by ste si mali kúpiť kartu mobilného telefónu. Potrebujete na to pas a pasovú fotografiu. Karty stoja necelých 10 eur, majú veľa dát a pripojenie na internet je dobré. Odporúčajú sa obchody Vodafone.